Dieta bezmleczna dla każdego

dieta bezmleczna

Dieta bezmleczna ma coraz więcej zwolenników. Polega ona na całkowitym wyeliminowaniu z diety produktów zawierających białka mleka krowiego.

Zalety diety bezmlecznej

Największą zaletą diety bez nabiału jest wyeliminowanie wszystkich objawów nietolerancji laktozy. Symptomy tej alergii są liczne i dość uciążliwe. Do najważniejszych należą objawy skórne ( sucha skóra, wysypka, krostki, egzema, zaczerwienienie, obrzęk, pęcherze) oraz dolegliwości ze strony układu pokarmowego (kolki, ulewanie, wymioty, refluks żołądkowo-przełykowy, brak apetytu, biegunki, wodniste stolce, zaparcia). W najbardziej skrajnych przypadkach mogą pojawić się też objawy ze strony układu oddechowego – świszczący oddech, kaszel, utrudnione oddychanie, duszność krtaniowa lub oskrzelowa, katar.
Dieta bezmleczna nie jest trudna do zbilansowania. W sklepach dostępne jest wiele zamienników przeznaczonych dla wegan i wegetarian. Stąd, sporo restauracji ma w swojej ofercie produkty bez nabiału.

Dla kogo dieta bez nabiału?

Dieta bez nabiału jest formą leczenia alergii pokarmowej na białka mleka. Uczulenie to nazywane jest też skazą białkową. Ten rodzaj diety zalecany jest też osobą które nie tolerują białek mleka i laktozy. Prawidłowo utrzymywana dieta bezmleczna całkowicie likwiduje objawy alergii.
Warto wiedzieć, że na skazę białkową mogą cierpieć niemowlęta już od 6 tygodnia życia. Dotyczy to dzieci karmionych piersią przez matkę, w której diecie znajdują się produkty mleczne. Niemowlę może mieć objawy alergii, mimo że matka ich nie ma.

Jakie produkty jeść?

Eliminując z diety nabiał należy uzupełniać niedobory wapnia, witamin z grupy B, magnezu oraz cynku. Białek mleka krowiego w żadnym wypadku nie można zastąpić przetworami z mleka koziego. Budowa białek w obu tych rodzajach mleka jest bardzo zbliżona do siebie, więc spożycie każdego z nich może być obarczone ryzykiem wystąpienia objawów alergii.
Bardzo ważne jest by czytać etykiety umieszczone na produktach. Nabiał czasami może ukrywać się pod innymi nazwami: kazeina, kazeinian, laktoglobuliny, serwatka, laktoza.

Produkty bez nabiału, których spożycie jest szczególnie zalecane w diecie bezmlecznej:

  • mleko roślinne – napój migdałowy, sojowy, itd. Ważne by był dodatkowo wzbogacony wapniem, mleczko kokosowe;
  • soja i przetwory z niej, np. kotlety sojowe;
  • tofu – używane z rozsądkiem, bo tofu również może uczulać.
  • ryby z puszki, warto jeść je z ośćmi, bo są one dodatkowym źródłem wapnia;
  • nasiona roślin strączkowych – zielony groszek, fasola oraz ich kiełki;
  • zielone warzywa i ich części – koper, natka natka pietruszki, jarmuż, szpinak, szczypior, botwina,kapusta włoska, brukselka;
  • warzywa – buraki, włoszczyzna,
  • kasza gryczana,
  • kasza jaglana,
  • płatki owsiane,
  • płatki pszenne;
  • ryż brązowy;
  • płatki zbożowe;
  • sery twarde dojrzewające;
  • jaja kurze i przepiórcze;
  • wątróbka;
  • mięsko;
  • migdały i orzechy;
  • nasiona – pestki dyni, mak, słonecznik.
  • owoce cytrusowe – bogate w witaminę C, ułatwiają przyswajanie wapnia.

Czego unikać przy diecie bezmlecznej?

Lista produktów, które zawierają białka mleka krowiego jest bardzo długa. Uważać należy przede wszystkim na żywność przetworzoną. Należy zachować szczególną ostrożność przy spożyciu mięsa wołowego i cielęcego. Może, ale nie musi – okazać się uczulające.

Produkty zakazane

  • mleko krowie, kozie i owcze;
  • mleko w proszku, mleko granulowane, mleko modyfikowane,
  • przetwory mleczne – maślankę, jogurt naturalny, jogurty owocowe, zsiadłe mleko, serki homogenizowane, twaróg, serki typu Fromage do smarowania pieczywa, ser żółty, topiony, pleśniowy, typu Feta, mozzarella;
  • śmietanę, śmietankę do kawy, bitą śmietanę, masło, margaryny zawierające serwatkę, desery mleczne;
  • produkty zbożowe i pieczywo: chałki, bułki i rogaliki maślane, płatki śniadaniowe, kaszki mleczno-zbożowe dla dzieci, pieczywo pszenne, bułki do hamburgerów, ciasto do pizzy,
  • słodycze: ciastka, ciasta, kremy do ciast, wyroby cukiernicze, czekolada, lody, herbatniki, cukierki, żelki;
  • produkty mięsne: wędliny, kiełbasy, konserwy, pasztety, parówki,
  • żywność przetworzone – sosy, zupy instant, dania gotowe, puree ziemniaczane.
  • leki zawierające laktozę.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*